Najważniejsze wnioski z rozmowy
- Intymność zaczyna się od bycia w prawdzie – wobec siebie i wobec drugiej osoby.
- Nie ma głębokiej bliskości bez szczerości, komunikacji i gotowości do pokazania swojej wrażliwości.
- Relacja z samą sobą wpływa na to, jak budujemy relacje z innymi.
- W związkach największy potencjał rozwoju często pojawia się właśnie w trudnych momentach.
- Małe gesty, uważność i znajomość wzajemnych potrzeb budują codzienną intymność.
- Samoświadomość pomaga nie tylko lepiej komunikować potrzeby, ale też realnie zmieniać swoje zachowanie.
- To, czego uczymy się w domu rodzinnym o emocjach i bliskości, często wpływa na nasze relacje w dorosłości.
O czym jest rozmowa
Ten odcinek koncentruje się na intymności w szerokim znaczeniu: jako emocjonalnej bliskości, zaufaniu, komunikacji i gotowości do odsłonięcia tego, co najbardziej wrażliwe. Kamila Pyszka pokazuje, że intymność nie sprowadza się wyłącznie do relacji romantycznych – dotyczy także kontaktu z samą sobą, relacji z bliskimi, a nawet jakości obecności w codziennych rozmowach.
W drugiej części rozmowy pojawiają się bardziej praktyczne wątki: jak rozwijać bliskość z partnerem, co daje samoświadomość, jak reagować na trudne komunikaty i jaki wpływ na nasze dorosłe związki mają wzorce wyniesione z domu. To dobre uzupełnienie refleksji rozwijanych także w artykule Intymność – jak odkryć swoją prawdę i budować głębokie relacje.
Kluczowe pojęcia
- Intymność – głęboka bliskość oparta na prawdzie, szczerości, zaufaniu i wzajemnym odsłonięciu.
- Samoświadomość – umiejętność rozpoznawania własnych emocji, potrzeb, mechanizmów i reakcji.
- Styl przywiązania – sposób budowania relacji, który często wynika z doświadczeń z wczesnych lat życia.
- Język miłości – forma okazywania i odbierania bliskości, która dla danej osoby jest najbardziej znacząca.
- Pozytywna informacja zwrotna – komunikat wzmacniający pożądane zachowania i budujący poczucie bycia widzianą.
Spis tematów rozmowy
- [00:00:01] Wprowadzenie do tematu intymności i przedstawienie gościni
- [00:01:18] Dlaczego intymność jest tak ważna w relacjach
- [00:04:21] Komunikacja, samoświadomość i relacja z samą sobą
- [00:08:03] Wrażliwość, maski i oswajanie własnych niedoskonałości
- [00:12:00] Intymność w relacji romantycznej i znaczenie trudnych momentów
- [00:14:41] Małe gesty, języki miłości i codzienne budowanie bliskości
- [00:18:52] Pozytywna informacja zwrotna i komunikowanie potrzeb
- [00:21:49] Samoświadomość jako paliwo do zmiany
- [00:25:18] Intymność jako niewygodna, ale piękna prawda
- [00:29:24] Wpływ rodziców, stylów przywiązania i wzorców emocjonalnych
- [00:33:14] Najważniejsze porady na pogłębianie intymności
Eksperci podcastu / Rozmówcy
Martyna Sobiecka – prowadząca rozmowę, związana z marką Bouduar i przestrzenią podcastową Bouduar Discreet Idea.
Kamila Pyszka – psycholog i coach, pracująca z ludźmi nad rozwojem, relacjami i samoświadomością. W rozmowie łączy perspektywę psychologiczną z praktyką codziennego życia.
Cytaty z rozmowy
Intymność to jest bycie w prawdzie.
Kamila Pyszka
Nie ma bliskości bez szczerości.
Kamila Pyszka
Najlepsze przeprosiny to zmiana zachowania.
Kamila Pyszka
Dajmy sobie nawzajem instrukcję do siebie.
Kamila Pyszka
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego intymność jest ważna w relacjach?
Bo pozwala być w prawdzie i budować realną bliskość, a nie tylko relacyjną fasadę. Bez niej relacja może istnieć formalnie, ale emocjonalnie pozostawać pusta.
Od czego zaczyna się budowanie intymności?
Od relacji z samą sobą: zauważania własnych emocji, potrzeb, granic i sposobu, w jaki reagujemy na siebie na co dzień.
Jak rozwijać intymność w związku?
Przez małe, regularne gesty, uważność, rozmowę o potrzebach, docenianie drugiej osoby i gotowość do bycia szczerą także wtedy, gdy pojawia się trudność.
Czy samoświadomość naprawdę wpływa na bliskość?
Tak. Im lepiej rozumiemy siebie, tym łatwiej komunikujemy potrzeby i tym mniej działamy automatycznie w konfliktach.
Jaki wpływ na intymność mają rodzice i dom rodzinny?
Bardzo duży. To w domu uczymy się, czy emocje są mile widziane, czy trzeba je tłumić, uciekać od nich albo się ich bać.
Pełna transkrypcja rozmowy
Wprowadzenie do rozmowy o intymności
[00:00:01] Martyna Sobiecka:
Witajcie w podcaście Bouduar Discreet Idea – przestrzeni rozmów bez wstydu i bez masek. Tu ciało, głos i prawda zostają usłyszane.
Rozmawiamy o tym, co autentyczne: o kobiecości, relacjach, przyjemności i samoakceptacji. Nie uczymy, jak żyć. Zapraszamy, by poczuć.
Dzisiejsza rozmowa dotyczy fascynującego i bardzo ważnego zagadnienia, jakim jest intymność. To nie tylko fizyczna bliskość, ale też głęboka więź, która łączy ludzi na wielu poziomach.
Moją gościnią jest Kamila Pyszka – psycholog i coach, która łączy wiedzę psychologiczną z doświadczeniem życiowym i biznesowym. Wspiera ludzi oraz organizacje w rozwoju i przechodzeniu przez zmianę.
[00:01:18] Martyna Sobiecka:
Cześć, Kamila. Bardzo się cieszę, że znowu się widzimy i że porozmawiamy dziś o tak ważnym temacie jak intymność. Na początek chciałabym cię zapytać, dlaczego intymność jest tak istotna w naszych relacjach?
[00:01:57] Kamila Pyszka:
Gdybym miała odpowiedzieć jednym zdaniem, powiedziałabym, że intymność to bycie w prawdzie. Dla mnie właśnie w tym zawiera się jej istota.
Po wielu warsztatach, spotkaniach z ludźmi i pracy nad relacjami widzę coraz mocniej, że nie ma bliskości bez szczerości. To fundament każdej relacji.
Kiedy mówimy o intymności, często myślimy od razu o relacjach romantycznych. Ale bliskość emocjonalna dotyczy też przyjaźni, relacji z rodzicami czy nawet ważnych relacji zawodowych.
Wszędzie tam, gdzie odsłaniamy swój „miękki brzuszek”, gdzie pokazujemy wrażliwość i zdejmujemy emocjonalną zbroję, zaczyna się intymność.
Dziś dużo łatwiej jest pokazać ciało niż pokazać prawdziwą wrażliwość. A przecież właśnie to drugie wymaga większej odwagi.
Czasem relacje kończą się nie dlatego, że wydarzyło się coś spektakularnego, ale dlatego, że zabrakło prawdy. Z zewnątrz wszystko wygląda dobrze, a w środku jest pusto.
Komunikacja i relacja z samą sobą
[00:04:21] Martyna Sobiecka:
Powiedziałaś o prawdzie i bliskości, ale to od razu prowadzi też do komunikacji. Jak komunikacja pomaga budować intymność?
[00:04:34] Kamila Pyszka:
Najpierw potrzebna jest samoświadomość – czyli odpowiedź na pytanie: co ja właściwie czuję i czego potrzebuję? Dopiero później pojawia się pytanie, czy umiem się tym podzielić.
Czasem człowiek wie tylko tyle, że „coś mu bardzo nie pasuje”, ale jeszcze nie umie tego nazwać. Dlatego tak ważne jest zatrzymanie się, zrobienie sobie przestrzeni i przyjrzenie się sobie.
Dla mnie wszystko zaczyna się od bliskiej relacji ze sobą. Jeśli umiem być dla siebie ciepła, serdeczna i uważna, to potem to samo wnoszę do relacji z innymi.
Intymność zaczyna się już wtedy, gdy staję przed lustrem i pytam siebie: jak ja mam sama ze sobą? Czy czuję się dobrze ze swoją nagością? Czy mam dla siebie czułość?
Jeśli nie mam bliskości ze sobą, to zarówno fizyczne, jak i emocjonalne odsłonięcie się przed drugim człowiekiem będzie bardzo trudne.
[00:06:36] Martyna Sobiecka:
Łukasz mówił kiedyś w naszym podcaście, że nie ma człowieka, który ma w sobie wszystko „źle”. Zawsze jest coś, co można w sobie lubić i eksponować.
[00:06:57] Kamila Pyszka:
Bardzo lubię podejście: jeśli czegoś nie da się ukryć, to można to wyeksponować. Ale żeby to zrobić, trzeba najpierw wejść z tym w relację.
Nie jestem fanką pustych sloganów w stylu „po prostu pokochaj siebie”. Zwykle ważniejsze jest pytanie: co stoi na przeszkodzie, skąd bierze się opór, lęk albo kompleks?
To wszystko jest procesem oswajania. A kiedy coś oswajamy, staje się mniej groźne i bardziej nasze.
Maski, wady i oswajanie wrażliwości
[00:08:03] Kamila Pyszka:
Byłam kiedyś na wydarzeniu biznesowym, na którym prowadzący poprosił uczestników, by przedstawiając się, powiedzieli nie o sukcesach, ale o jednej lub dwóch swoich wadach.
To było niesamowite doświadczenie. W jednej sekundzie pospadały maski. Nagle wszyscy stali się bardziej ludzcy, prawdziwi, bliżsi sobie.
Było w tym dużo śmiechu, luzu i autentyczności. Okazało się, że każdy coś niesie, każdy ma jakiś czuły punkt i właśnie to paradoksalnie ludzi do siebie zbliża.
[00:10:18] Martyna Sobiecka:
Czyli można powiedzieć, że intymność ma wiele imion, ale w gruncie rzeczy zawsze chodzi o prawdziwość i uchylenie rąbka tajemnicy o sobie.
[00:10:34] Kamila Pyszka:
Tak. I właśnie dlatego intymność bywa tematem tabu, bo wiąże się z pokazaniem tego, co najbardziej wrażliwe.
To wymaga odwagi. Bo kiedy odsłaniam, gdzie są moje lęki, potrzeby i „przyciski”, to daję drugiej osobie dostęp do miejsc, które mogą zostać zranione.
Dlatego intymność potrzebuje zaufania – do świata, do drugiego człowieka i do samej siebie. Potrzebuje też przekonania, że poradzę sobie nawet wtedy, gdy pojawi się trudność.
Intymność w relacji romantycznej
[00:12:00] Martyna Sobiecka:
Przejdźmy do intymności w relacji partnerskiej. Jak można rozwijać emocjonalną bliskość w związku?
[00:12:12] Kamila Pyszka:
Najpiękniej buduje się ją wtedy, kiedy jest trudno. Właśnie w momentach napięcia, różnicy zdań, konieczności zakomunikowania granic albo powiedzenia o czymś niewygodnym pojawia się szansa na prawdziwe spotkanie.
Paradoks polega na tym, że w trudnym momencie zwykle chcemy się skurczyć, wycofać albo udawać, że wszystko jest dobrze. A tymczasem właśnie wtedy można wejść na kolejny poziom relacji.
To trochę jak w grze – przeszkody są po to, żeby przez nie przejść. Każda dobrze przeżyta trudność może być punktem, który wzmacnia więź.
Oczywiście do tego potrzeba dwóch osób. Jeżeli druga strona nie chce budować relacji, nie chce stawać w prawdzie i wciąż ucieka, wtedy trudność pozostaje tylko przeszkodą.
Ale nawet wtedy warto zaczynać od małych rzeczy. Małe gesty też zbierają punkty i budują zaufanie.
Małe gesty, języki miłości i codzienna bliskość
[00:14:41] Kamila Pyszka:
Bardzo ważna jest świadomość, jaki język miłości ma druga osoba. Dla kogoś ważne będą słowa, dla kogoś czuły dotyk, dla kogoś wspólny czas albo drobne gesty codziennej troski.
Jeśli wiem, że moja partnerka czuje się wyjątkowo, kiedy ją gdzieś zapraszam i organizuję wspólny czas, to właśnie tam mogę ją spotkać. Jeśli wiem, że mój partner lubi proste gesty – choćby kanapkę do pracy z krótką wiadomością – to to też jest intymność.
Takie małe rzeczy sprawiają, że robi się ciepło. Ktoś widzi, ktoś pamięta, ktoś bierze mnie pod uwagę.
[00:16:12] Martyna Sobiecka:
I zupełnie inny wydźwięk ma to samo działanie, kiedy dodamy do niego kilka ważnych słów.
[00:16:17] Kamila Pyszka:
Dokładnie. Bez uważności i bez zobaczenia siebie nawzajem trudno o intymność.
Zwłaszcza kiedy para przeżywa trudniejszy czas, nie warto zaczynać od wielkich deklaracji i ciężkich rozmów o wszystkim naraz. Lepiej wrócić do małych rzeczy i zobaczyć, co działa.
Czasem wystarczy zadać sobie pytanie: co sprawia, że w konflikcie nagle mięknę? Co sprawia, że ton rozmowy się zmienia? Jaki gest albo słowo powoduje, że znowu zaczynamy się słyszeć?
To może być przytulenie, muśnięcie dłoni, ciepły ton, a czasem zwykła poranna kawa. Jedna z moich przyjaciółek powiedziała kiedyś pięknie, że w jej domu gra wstępna zaczyna się od porannej kawy, a kończy wieczornym seksem.
Bardzo lubię to zdanie, bo pokazuje, że bliskość nie zaczyna się pięć minut przed finałem. Ona buduje się przez cały dzień, a czasem przez kilka dni wcześniej.
Pozytywna informacja zwrotna i komunikowanie potrzeb
[00:18:52] Martyna Sobiecka:
Chciałabym znaleźć dla słuchaczek jakieś praktyczne wskazówki. Jak mówić partnerowi o tym, czego potrzebujemy, żeby ta codzienna bliskość miała szansę się rozwijać?
[00:19:03] Kamila Pyszka:
Nie poszłabym w przekonywanie. Partner buduje intymność wtedy, kiedy sam chce ją budować. Ale jest coś, co naprawdę działa – pozytywna informacja zwrotna.
Jeśli mówię: „Kochanie, kiedy robisz to w ten sposób, czuję się kobieco, ważnie, czuję się zauważona”, to druga strona dostaje bardzo konkretny komunikat.
Kiedy partner widzi ten blask w oczach i czuje, że jego działanie realnie ci służy, zwykle chce do tego wracać. Nie dlatego, że został zmuszony, tylko dlatego, że zobaczył sens i odpowiedź.
Można prosić, ale dużo silniejsze jest pokazanie, co na mnie działa i z czym wiąże się moje poczucie bliskości.
Dobrze jest też zrobić sobie taką retrospekcję: przypomnieć sobie najlepsze momenty relacji i zapytać, co wtedy działało. Co nas budowało? Co tworzyło między nami dobrą atmosferę?
Niektóre pary kłócą się po to, by wreszcie powiedzieć sobie prawdę. To nie jest idealna droga, ale czasem pokazuje, jak bardzo ludzie tęsknią za autentycznym kontaktem.
Samoświadomość jako paliwo do zmiany
[00:21:49] Martyna Sobiecka:
Chciałabym wrócić do samoświadomości. Jak wpływa ona na budowanie intymności?
[00:22:02] Kamila Pyszka:
Powiedziałabym, że samoświadomość to najlepsze paliwo, jakie możemy mieć. Jeśli wiem, co jest dla mnie ważne, łatwiej mi to zakomunikować i łatwiej też zauważyć, kiedy w danej relacji tego nie dostaję.
Samoświadomość pozwala wyjść z automatu „ja mam rację”. Dzięki niej mogę spojrzeć na siebie z boku – jednocześnie być aktorką i obserwatorką własnych reakcji.
Bez tego trudno o realną zmianę. Mówi się, że najlepsze przeprosiny to zmiana zachowania – i ja się z tym zgadzam. Ale trwała zmiana nie dzieje się dlatego, że ktoś mnie do niej przymusił, tylko dlatego, że sama zrozumiałam, co we mnie wymaga przyjrzenia.
Bliska relacja jest pod tym względem niezwykłym lustrem. Drugi człowiek pokazuje nam rzeczy, których same często nie widzimy.
[00:24:35] Martyna Sobiecka:
Jestem teraz na etapie życia, w którym czuję, że relacja z partnerem pokazuje mi różne obszary do wzrostu. To bywa trudne, ale widzę też, że wiele zmian naprawdę wyszło mi na dobre.
Mam nawet poczucie, że gdyby nie ta relacja, nie miałabym kilka lat temu odwagi nagrywać takiego podcastu jak ten.
[00:25:18] Kamila Pyszka:
I właśnie to jest intymność. Powiedzenie drugiej osobie: „To była trudna podróż, ale dziś widzę, ile mi to dało. Dziękuję ci.”
To bywa trochę niewygodne, trochę nagie, a jednocześnie bardzo wzruszające i piękne. W ciele można poczuć, że to jest prawda.
Warto słuchać tego, co mówią do nas partnerzy. Nie zawsze mają rację, ale zawsze warto się zatrzymać i sprawdzić, co z tej informacji jest o mnie, a co jest o nich.
Można nie zgodzić się z czyjąś oceną, a jednocześnie przyjąć sam fakt, że ta osoba ma taką perspektywę. Usłyszenie nie oznacza automatycznie przyjęcia wszystkiego do siebie.
Dobrze jest też parafrazować i schodzić pod komunikat. Nie zatrzymywać się na tym, że ktoś narzeka, ale zapytać: jaka potrzeba stoi pod tym zdaniem?
Czasem ktoś powie coś przykrego, a pod spodem kryje się informacja: „To jest dla mnie trudne” albo „Tu potrzebuję więcej”.
Niebranie wszystkiego do siebie
[00:28:12] Kamila Pyszka:
Kiedyś usłyszałam złośliwy komentarz: „Ty to jesteś czasami taka nieznośna”. Zamiast się obrazić, zatrzymałam się i odpowiedziałam: „Słyszę, że coś jest dla ciebie trudne we mnie do zniesienia. Co to jest?”
To był moment, w którym oddzieliłam komentarz od siebie i usłyszałam potrzebę. Niebranie rzeczy personalnie to bardzo wysoki poziom rozwoju – szczególnie wtedy, gdy naprawdę nam na kimś zależy.
Wpływ rodziców i domu rodzinnego
[00:29:24] Martyna Sobiecka:
Chciałabym jeszcze poruszyć temat rodziców. Jak to, czego uczymy się w domu, wpływa na późniejszą intymność i relacje?
[00:29:54] Kamila Pyszka:
To ogromny temat, ale w wielkim skrócie – bardzo. Już sama teoria więzi i style przywiązania pokazują, że to, jakich relacji doświadczamy na początku życia, wpływa na to, jak budujemy je później.
Jeśli w domu emocje były blokowane, jeśli nie było przestrzeni na ich wyrażanie, dziecko uczy się, że kiedy robi się trudno, najlepiej uciec.
I wtedy w dorosłości taka strategia może wracać automatycznie. Ktoś wchodzi w dystans, zamyka się albo odcina od kontaktu, bo właśnie tak reguluje swój układ nerwowy.
Z drugiej strony ktoś o bardziej lękowym stylu przywiązania może mówić bardzo dużo, mocno się nakręcać i potrzebować więcej potwierdzenia. Te dwa style potrafią się wzajemnie bardzo silnie uruchamiać.
Do tego dochodzi jeszcze społeczny przekaz, zwłaszcza wobec mężczyzn: nie pokazuj emocji, bądź twardy, bądź profesjonalny. A przecież to nie ma nic wspólnego z dojrzałością emocjonalną.
Jeżeli ktoś wyrósł w domu, w którym jedyną akceptowaną emocją była złość, to później może nie rozumieć ani własnej wrażliwości, ani emocjonalności partnerki. I wcale nie musi wynikać to ze złej woli – często to po prostu wyuczony mechanizm.
[00:32:47] Martyna Sobiecka:
Kiedy o tym mówisz, wiele rzeczy zaczyna mi się układać. Widzę, że można spojrzeć na pewne sytuacje z zupełnie innej perspektywy i lepiej rozumieć, co działa pod spodem.
Najważniejsze porady na pogłębianie intymności
[00:33:14] Martyna Sobiecka:
Na koniec chciałabym cię zapytać o najważniejsze porady dla osób, które chcą pogłębić intymność w swoich relacjach.
[00:33:24] Kamila Pyszka:
Przede wszystkim warto uznać, że intymność jest naprawdę ważna. To nie dodatek, ale składnik, który sprawia, że cała relacja działa lepiej.
Kiedy budujemy relację tylko powierzchownie, jesteśmy blisko jedynie z wierzchu. Dopiero kiedy się otwieramy i rozpakowujemy siebie nawzajem, pojawia się głębia i prawdziwa satysfakcja.
Dobrze zrobić sobie w głowie mały remanent: jakie mam wartości, czym kieruję się w relacji, co dla mnie oznacza bycie kochaną, a co sprawia, że czuję dystans.
Intymność dla różnych osób będzie znaczyć coś innego. I już sama rozmowa o tym, co dla kogo jest ważne, jest formą intymności.
Bardzo lubię mówić, że warto dawać sobie nawzajem instrukcję do siebie. Powiedzieć: „Tak czuję się kochana”, „tak czuję się pomijana”, „to jest dla mnie ważne”, „tego mi brakuje”.
I nie wystarczy zrobić tego raz. To powinien być rytuał, nawyk, coś, do czego para wraca. Bo nasze potrzeby się zmieniają, a relacja żyje wtedy, kiedy jest w niej rozmowa.
Ten sam mechanizm działa zresztą nie tylko w miłości. Zatrzymanie się, sprawdzenie swoich potrzeb i zakomunikowanie ich przydaje się w każdej sferze życia.
[00:36:10] Martyna Sobiecka:
Pięknie ci dziękuję za dzisiejszą rozmowę. Mam nadzieję, że do kolejnych tematów jeszcze wrócimy.
[00:36:19] Kamila Pyszka:
Dziękuję za przestrzeń i za czas.
Podsumowanie
Ta rozmowa pokazuje, że intymność nie jest jednym gestem ani jedną rozmową. To proces budowany z uważności, odwagi, szczerości i gotowości do poznawania siebie nawzajem bez masek.
W praktyce oznacza to wracanie do siebie, swoich potrzeb i swojej prawdy. Właśnie tam zaczyna się bliskość – zarówno ta z drugim człowiekiem, jak i ta, którą budujemy we własnym wnętrzu. Jeśli ten temat jest ci bliski, zajrzyj także do Bouduar Club oraz do artykułu o odkrywaniu własnej prawdy i budowaniu głębokich relacji.













